Детективи НАБУ з’ясували, що Національна академія аграрних наук України (НААН) незаконно передала 15 га державних земель приватним особам. Ці землі мали статус особливо цінних та повинні були використовуватися виключно з дослідницькою метою.

Як землі НААН перейшли у приватну власність?

23 грудня 2019 року НАБУ повідомило про відкриття кримінального провадження. Детективи з’ясували, що впродовж 2013-2014 років посадовці НААН ухвалили низку рішень, внаслідок яких понад 15 га державних земель незаконно перейшли у приватну власність.

Приватними стали 138 земельних ділянок, що знаходяться у передмісті Києва (с. Гатне Києво-Святошинського району). Хоча й мали статус особливо цінної землі й повинні були використовуватися виключно з дослідницькою метою.

Рішення про вилучення такої землі та зміну її цільового призначення може ухвалювати виключно Верховна рада за поданням Кабміну.

Але посадовці НААН у змові зі службовцями Держгеокадастру в Київській області проігнорували закон. Так, землі державного підприємства “Дослідне господарство “Чабани” Національного наукового центру Інститут землеробства НААН перейшли у власність “потрібних” людей.

Серед тих, хто отримав ділянки – підозрювані посадовці з НААН та їх родичі, співробітники СБУ, Міністерства аграрної політики та інших органів влади.

Збитки, завдані розкраданням 15 га особливо цінної землі становлять 43,9 млн млн грн.

Як відбувалась передача

Відправною точкою корупційної схеми став випадок, коли у вересні 2013 року працівники ДП “ДГ “Чабани” звернулися до керівництва НААН з проханням виділити їм земельні ділянки під городництво у селищі Чабани поблизу Києва.

Тоді група впливових осіб із верхівки НААН, (тоді ще) ГУ Держземагентства в Київській області та ГУ КЗЕ СБУ вирішила “наділити” землями самих себе та своїх родичів нібито на прохання звичайних працівників.

Окрім звернення працівників підприємства, запустити процес незаконного відчуження земельних ділянок в інтересах приватних осіб мав лист від імені голови СБУ. На той момент ним був Олександр Якименко, який до того очолював Управління СБУ в Донецькій області.

Через деякий час НААН, дійсно, отримала такий лист. Але підписаний він був не головою відомства, а його заступником.

Цей лист не міг бути підставою для початку процесу відчуження особливо цінних земель НААН. Адже ініціювати це згідно з внутрішніми порядками НААН міг лише Кабмін. Попри це, лист проходить необхідні щаблі: директор ДП “ДГ “Чабани” відповідає, що підприємство не заперечує проти виділення земель “прохачам”.

Однак, місцезнаходження земельної ділянки вказує не у Чабанах, як просили працівники, а у Гатному. Потім не заперечують і директор та вчена рада Інституту землеробства.

Далі лист з іншими матеріалами направляється на розгляд президії НААН. Звичайно, серед матеріалів немає довідки про те, що всі ці землі є дослідними та віднесені до особливо цінних.

За результатами голосування президії НААН була підготована постанова про вилучення земель для надання працівникам “ДГ “Чабани”, Інституту землеробства та НААН.

Причетне до корупційної схеми Держземагентство не мало права вилучати землю, а тільки припиняти право постійного користування земельною ділянкою шляхом добровільної відмови власника.

Тому першу постанову замінили іншою, підробленою. У новій постанові виникло дві суттєві зміни:

1) На місці слова “вилучення” з’явилося “припинення права постійного користування” (яке міститить поняття як добровільної відмови, так і вилучення земель).

2) Там, де йдеться про виділення 15,12 га земель працівникам “ДГ “Чабани”, Інституту землеробства та НААН, дописано “та іншим громадянам України”.

Перша зміна дозволила приховати факт порушення закону: підмінити вилучення землі “добровільною відмовою” від неї. Друга – розширити коло осіб, кому можна виділяти землі.

26 грудня 2013 року наказом ГУ Держземагентства в Київській області відбулось фактичне вилучення 15,12 га земель НААН.

Після цього всіх 138 набувачів умовно можна поєднати у чотири великі групи:

1) Посадовці НААН, Інституту землеробства та пов’язані з ними особи (наприклад, директор ДП “ДГ “Чабани”, його дружина, бабуся дружини його сина; сват директора Інституту землеробства; матір дітей рідного брата одного з віце-президентів НААН, дочка та зять ще одного віце-президента НААН).

2) ГУ КЗЕ СБУ. Наприклад, керівництво ГУ КЗЕ СБУ, їхні родичі, особи, які не мали відношення ні до Академії ні до СБУ, однак після отримання земельних ділянок видали довіреності на їх розпорядження близьким родичам тодішнього керівництва ГУ КЗЕ СБУ.

3) Особи, пов’язані з заступником міністра аграрної політики та продовольства, з секретаріатом Кабміну.

4) Місцеві посадовці (чиновники Чабанівської селищної ради, особи, пов’язані з прокурором Києво-Святошинського району, особи, пов’язані з головою Києво-Святошинської районної державної адміністрації, їхні родичі тощо).

Жодного жеребкування під час розподілу ділянок не було, керувалися єдиним принципом: “у кого вища посада – тому кращу землю”.

Оскільки розкраданню землі поклали початок листи звичайних працівників ДП “Чабани”, то вони отримали 10 земельних ділянок у найгіршому місці. Частина з них – фактично на стихійному смітнику. Однак власники змогли упорядкувати ці ділянки та вирощують на них городину. Чого не скажеш про власників 138 ділянок. 

Розкрадені 15 га земель НААН вже не може використовувати для отримання прибутку. Більшість ділянок не обробляються. Нині там – пустка.

Слідство встановило причетність до корупційної схеми 9 осіб, розслідування стосовно дій яких наразі завершене. Зокрема, у вчиненні злочину обвинувачуються експрезидент НААН, співробітник СБУ та віце-президент НААН.

На той момент президентом НААН був Василь Петриченко. Ярослав Гадзало в 2013-2014 роках займав посаду віце-президента НААН.

Обвинувальний акт стосовно 9 осіб відправлено до Вищого антикорупційного суду для розгляду по суті.